Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa
Szczegółowe zadania Służby SAR
Na mocy postanowień międzynarodowych umów i konwencji oraz porozumień między Służbami SAR operującymi na terenie Morza Bałtyckiego, do głównych zadań Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa należą:
- Utrzymanie ciągłej gotowości do przyjmowania i analizowania zawiadomień o zagrożeniu życia na morzu oraz zawiadomień o wystąpieniu zanieczyszczeń środowiska morskiego;
- Planowanie, prowadzenie i koordynowanie akcji poszukiwawczych i ratowniczych oraz planowanie i koordynowanie akcji zwalczania zanieczyszczeń środowiska morskiego;
- Utrzymanie w gotowości sił i środków ratowania życia na morzu oraz sił i środków do zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu;
- Współdziałanie podczas akcji ratowniczych z innymi jednostkami organizacyjnymi:
- Marynarką Wojenną;
- Strażą Graniczną;
- Państwową Strażą Pożarną;
- Policją;
- Służbą Zdrowia;
- Służbami Radiokomunikacyjnymi;
- Państwową Służbą Hydrologiczno-Meteorologiczną;
- Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym;
- Innymi jednostkami zdolnymi do udzielania pomocy;
- Współdziałanie z odpowiednimi Służbami innych państw, w szczególności podczas akcji poszukiwawczych i ratowniczych oraz akcji zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego(1).
Zadania związane z poszukiwaniem i ratowaniem życia Służba SAR wykonuje na podstawie Planu SAR opracowanego zgodnie
z postanowieniami Konwencji SAR. Zawarte w nim są informacje, zasady współdziałania i współpracy oraz procedury obowiązujące podczas prowadzenia działań operacyjnych.
Organizacja Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa
Szczegółową organizację Służby SAR określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowej organizacji Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 157, poz. 1845), oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 września 2001 r. w sprawie zasad i sposobu wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu oraz uprawnień członków ochotniczych drużyn ratowniczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 118, poz. 1253). Schemat organizacyjny Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa przedstawiono na rysunku 3.2.
Organizacyjnie Służba SAR została podzielona na dwa piony. Pion ogólny – odpowiedzialny za sprawy związane z zabezpieczeniem logistycznym, księgowością i wszystkimi sprawami pracowniczymi, oraz Pion operacyjny – odpowiedzialny za organizację, koordynację i przeprowadzanie akcji ratowniczych. Bezpośrednio Dyrektorowi SAR podlegają także Sekretariat i Rzecznik prasowy.
Rys. nr 3.2. - Schemat organizacyjny Służby SAR
Źródło: Maziarz J.: Prezentacja SAR, Organizacja
Do głównych zadań Wydziału poszukiwania i ratownictwa zaliczyć należy utrzymywanie w gotowości sił i środków niezbędnych do działań ratowniczych, opracowywanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie prowadzenia działań ratowniczych, dokonywanie analiz tych działań, opracowywanie norm specjalistycznego wyposażenia jednostek ratowniczych, kontrola prawidłowej eksploatacji jednostek ratowniczych i sprzętu specjalistycznego, a także planowanie oraz organizacja szkoleń, ćwiczeń i treningów.
Wydział zwalczania zanieczyszczeń morza odpowiada za utrzymywanie w gotowości sił i środków do zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu, opracowywanie i wdrażanie w działaniach nowoczesnych rozwiązań z zakresu prowadzenia akcji zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń morza oraz technik i metod ich zwalczania, oraz opracowywanie norm specjalistycznego wyposażenia statków. Wydział ten odpowiada także za planowanie oraz organizację szkoleń, ćwiczeń i treningów jednostek specjalistycznych biorących udział w akcjach zwalczania zanieczyszczeń na morzu.
Za zarządzanie i administrację zasobami teleinformatycznymi Służby SAR odpowiada Centrum informatyczne. Centrum odpowiedzialne jest także za kontrolowanie funkcjonowania zabezpieczeń baz danych, aktualizację oprogramowania systemowego i aplikacyjnego, administrowanie i konserwację systemu PHICS (Polish Harbour Information & Control System), oraz wykonywanie jego kopii zapasowych(2).
Dyslokacja sił i środków Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa
Służba SAR została wyposażona w odpowiednie siły i środki niezbędne do realizacji powierzonych jej zadań. Są one rozmieszczone wzdłuż całego polskiego wybrzeża. Miejsca bazowania jednostek ratowniczych, oraz rodzaje środków ratowniczych, jakie one posiadają przedstawia tabela 3.1.
L.P. |
Lokalizacja |
Jednostka ratownicza |
1 |
Tolkmicko |
Statek typu SAR 1500 (przebazowany na okres zimy) |
2 |
Sztutowo |
Samochód terenowy + łódź ratownicza RIB typu Ł4800 |
3 |
Świbno |
Samochód terenowy + łódź ratownicza RIB typu Ł4800 |
4 |
Górki Zachodnie |
Statek typu SAR 1500 |
5 |
Gdynia |
Wielozadaniowy statek "KAPITAN POINC" |
6 |
Hel |
Statek ratowniczy typu R-27 |
7 |
Władysławowo |
Statek typu SAR 1500
Samochód terenowy + łódź ratownicza RIB typu Ł4800 |
8 |
Łeba |
Statek typu SAR 1500
Samochód terenowy + łódź ratownicza RIB typu Ł4800 |
9 |
Ustka |
Statek typu R-17
Samochód terenowy + łódź ratownicza RIB typu Ł4800 |
10 |
Darłowo |
Statek typu R-17
Samochód terenowy + łódź ratownicza RIB typu Ł4800 |
11 |
Kołobrzeg |
Statek typu SAR 1500
Samochód terenowy + łódź ratownicza RIB typu Ł4800 |
12 |
Dziwnów |
Samochód terenowy + łódź ratownicza RIB typu Ł4800 |
13 |
Świnoujście |
Statek do zwalczania zanieczyszczeń " CZESŁAW II"
Statek typu SAR 1500 |
14 |
Trzebież |
Statek typu SAR 1500 (wyłączony na okres zimy) |
Tab. 3.1. - Rodzaje i miejsca bazowania sił SAR
Źródło: opracowanie własne na podstawie http://www.sar.gov.pl |
Statki typu SAR 1500 przeznaczone są do poszukiwania i ratowania ludzi i obiektów na morzu, podnoszenia rozbitków z wody, ewakuacji poszkodowanych w wypadkach morskich, z możliwością przekazania ich na śmigłowiec, oraz asysty ratowniczej przy zagrożonych jednostkach. SAR 1500 umożliwia podjęcie jednorazowo 75 osób. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa posiada siedem jednostek tego typu.

Rys. nr 3.3. - Statek ratowniczy SAR 1500
Źródło: http://www.sar.gov.pl
Statek ratowniczy typu R-27 bazujący w porcie Hel, przeznaczony jest do poszukiwania i ratowanie ludzi i obiektów na morzu, ewakuacji medycznej poszkodowanych, oraz holowania zagrożonych jednostek. Specjalistyczny sprzęt znajdujący się na jednostce umożliwia prowadzenie akcji gaszenia pożarów na statkach, a także do prowadzenia prac nurkowych. Parametry techniczne R-27 pozwalają na podjęcie jednorazowo 150-ciu osób.
Trzy mniejsze jednostki ratownicze typu R-17 spełniają te same funkcje, co statek
R-27. Statki te są w stanie podjąć na swój pokład jednorazowo 50 osób.
Usuwaniem skutków zanieczyszczania środowiska morskiego zajmują się wyspecjalizowane jednostki bazujące w Gdyni i Świnoujściu. Gdyński „Kapitan Poinc” dzięki solidnej konstrukcji i potężnym silnikom może wykonywać usługi lodołamania. Zamontowany na pokładzie statku specjalistyczny system szczotkowy LAMOR umożliwia usuwanie zanieczyszczeń olejowych z powierzchni wody, a niezwykle wydajne pompy wodne sprawdzają się znakomicie w akcjach gaszenia pożarów na innych statkach.
Kapitan Poinc wykorzystywany jest także do rozpoznawania skażeń, prac podwodnych i holowania innych jednostek. Jednostka bierze udział także
w akcjach ratowania życia i mienia na morzu.

Rys. nr 3.4. - Jednostka ratownicza R-17 Źródło: http://www.sar.gov.pl
Bazujący w Świnoujściu statek ratowniczy „Czesław II” działa w rejonie wód portowych oraz w odległości 20 NM od brzegu. Jego głównym przeznaczeniem jest zwalczanie zanieczyszczeń olejowych oraz prace nurkowe.
Łódź ratunkowa RIB typu Ł4800, to szybka łódź motorowa wyposażona w sześćdziesięciokonny silnik doczepowy pozwalający rozwijać prędkość do 27 węzłów. Łodzie wykorzystywane są przez załogi brzegowych stacji ratowniczych w celu poszukiwania i ratowania ludzi i obiektów w strefie przybrzeżnej (do 6 Mm), szybkiego transportu poszkodowanych w wypadkach morskich na brzeg lub jednostkę SAR, oraz w czasie współdziałania
z jednostkami SAR i innymi jednostkami we wspólnych akcjach ratowniczych(3).

Rys. nr 3.5. - Specjalistyczny statek „Kapitan Poinc”
Źródło: http://www.sar.gov.pl

Rys. nr 3.6. - Łódź ratownicza RIB typu Ł4800
Źródło: http://www.sar.gov.pl
--------------------
(1) Zob. Maziarz J.: Prezentacja SAR, Zadania
(2) http://www.sar.gov.pl
(3) Informacje dotyczące danych technicznych jednostek ratowniczych można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej Morskiej Służby Poszukiwania
i Ratownictwa – http://www.sar.gov.pl
Powrót do poczatku strony
|