![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Transpondery radarowe SARTTransponder radarowy SART (Search And Rescue Transponder) powstał w wyniku odpowiedzi na zapotrzebowanie na system lokalizacji rozbitków na morzu oraz naprowadzania jednostek biorących udział w akcji poszukiwawczo - ratowniczej za pomocą istniejących systemów radarowych, używanych w celach nawigacyjnych na pokładach statków, oraz instalowanych na pokładach samolotów SAR. Podczas konstruowania systemu naprowadzania brano pod uwagę następujące założenia:
Po serii badań i konsultacji opracowano transponder radarowy, który stał się obowiązkowym wyposażeniem każdego statku podlegającego Konwencji SOLAS. Międzynarodowa Organizacja Morska IMO w rezolucji A.604 zawarła szczegółowe wymogi dotyczące budowy i danych technicznych transponderów radarowych. Zgodnie z postanowieniami tej rezolucji każdy transponder powinien:
Transponder SART pobudzany przez sygnał z anteny radaru nawigacyjnego wysyła automatycznie odpowiedź, która zobrazowana jest na ekranie radaru jako szereg dwunastu kropek, rozmieszczonych równomiernie, promieniście na zewnątrz od miejsca lokalizacji ku krawędzi ekranu. Jest to tzw. Kod SART (rys. 2.10.a). Sygnał jest na tyle widoczny i charakterystyczny, że daje się z łatwością odróżnić od typowych ech. Dostarcza wszystkim jednostkom biorącym udział w akcji poszukiwawczo – ratowniczej informacji na temat namiaru i odległości od rozbitków. Poszkodowani znajdują się przed pierwszą kropką kodu. Z przeprowadzonych prób w warunkach morskich wynika, że prawidłowo zainstalowany SART może zostać wykryty przez radar zamontowany na dużym statku morskim już z odległości 10 NM(1). W miarę zbliżania się do rozbitków jednostki ratowniczej, na ekranie jej radaru kod SART zmienia się w promieniste łuki (rys. 2.10.b). Zdarzenie to powodowane jest wpływem kształtu charakterystyki promieniowania anteny urządzenia odzewowego. Jest to także sygnał dla udzielającego pomocy o konieczności zmniejszenia prędkości statku. W najbliższej odległości od rozbitków,
--------------------
(1)Zob. Czajkowski J., Pławski W.: Alarmowanie i naprowadzanie na rozbitków w systemie GMDSS, Skryba Sp. z o. o., Gdynia 1995, ss. 130-131;
|
||